طرح‌هاي مصوب‌شده كشاورزي تاكنون براي 8100 نفر اشتغال‌زايي ‌كرده است

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان هدف از اجراي طرح توسعه‌ي كشاورزي‌مهر كه مشابه مسكن‌مهر است را افزايش سطح زيركشت محصولات كشاورزي عنوان‌كرد و گفت: سال‌گذشته با تلاش سازمان جهاد كشاورزي و مجموعه‌ي ادارات شهرستان‌ها و كليه‌ي سازمان‌هاي مرتبط، موفقيت‌هاي خوبي كسب كرديم، به‌طوري‌كه افزايش كمي و كيفي محصولات كشاورزي و همچنين ميزان توليد محصولات كشاورزي زراعي، باغي، دامي و شيلاتي از مرز 3/13 ميليون تن گذشت.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه‌خوزستان، كيخسرو چنگلوايي در نشست خبري كه امروز (7 ارديبهشت‌ماه) در محل اين سازمان برگزار شد، در جمع خبرنگاران عنوان كرد: از مجموع 107 ميليون تن توليدات كشاورزي كشور حدود 3/13 ميليون تن مربوط به خوزستان است كه 4/12 درصد از كل توليدات كشاورزي كشور را شامل مي‌شود.
وي افزود: در ارتباط با طرح‌هاي آب و خاك نيز 165 هكتار و بيش از 165 هكتار ديگر در زمينه فعاليت‌هاي زيربنايي در حوزه‌ي آب و خاك اجراي شد و همچنين در توسعه مكانيزاسيون و جذب تسهيلات مكانيزاسيون و اضافه‌شدن ماشين‌آلات و دنباله‌بندها موفقيت‌هاي بسيار خوبي كسب كرديم.
رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان ادامه‌داد: در زمينه‌ي اشتغال نيز براي بيش از 20 هزار نفر در بخش كشاورزي شغل ايجاد شد، به‌طوري‌كه 113 درصد به تعهدي كه در اين زمينه داشتيم، عمل كرديم.
چنگلوايي با اشاره به ميزان صادرات استان، با بيان اين‌كه بيش از 195 هزار تن انواع محصولات كشاورزي به خارج از كشور صادر شد، خاطرنشان‌كرد: اين ميزان از نظر وزني 7 درصد و از نظر ارزشي حدود 5/8 درصد از كل صادرات محصولات غيرنفتي استان را تشكيل مي‌دهد.
وي با بيان اين‌كه ميزان صادرات استان بيشتر از اين ميزان است، عنوان‌كرد: بخشي از محصولات كشاورزي استان از مرز بندرعباس و آستارا صادر مي‌شود. زيرا به دليل نبود كشتي‌هاي سردخانه‌دار در بندرامام‌خميني، بيشتر محصولات كشاورزي استان از مرز بندرعباس صادر مي‌شود؛ از سوي ديگر صادرات از اين مرز براي صادركنندگان به‌صرفه‌تر است.
چنگلوايي با اشاره به تأثير اجراي قانون هدفمندسازي يارانه در كشاورزي، گفت: حدود 235 ميليون تومان تسهيلات كم‌بهره به كشاورزان پرداخت و اين امر موجب صرفه‌جويي 6 ميليون ليتري در مصرف سوخت شد.
رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان تصريح‌كرد: با توجه به اين‌كه خوزستان مقام اول توليد گندم، ذرت، نباتات صنعتي و مقام دوم توليد گل رز و همچنين مقام سوم توليد نرگس را در كشور دارد، در اجراي طرح‌هاي الگويي كشاورزي حفاظتي بيشترين سطح را در خوزستان داشتيم.
چنگلوايي اظهاركرد: پيش‌بيني مي‌كنيم در سال‌جاري توليد محصولات كشاورزي به مرز 15 ميليون تن برسد و همچنين با اهدافي كه در پيش‌رو داريم، برنامه 5 ساله را با هدف‌گذاري تا پايان سال زراعي جديد يعني ظرف 2 سال به اتمام برسانيم.
وي بيان‌كرد: با توجه به اين‌كه 95 درصد توليد محصولات كشاورزي توسط بخش‌خصوصي انجام مي‌شود، يكي از طرح‌هايي كه مقارن با نام‌گذاري سال‌جاري است، طرح كشاورزي حفاظتي است كه از امسال اجرا شده و تا چند سال آينده ادامه دارد.
رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان افزود: در اين طرح توسعه، بخش كشاورزي به صورت همه‌جانبه ديده مي‌شود، زيرا قبلا طرح‌هاي متفاوتي در زمينه‌هاي كشاورزي داشتيم كه به صورت موردي طراحي و ابلاغي مي‌شد؛ اما اين طرح همه‌ي فعاليت‌هاي بخش كشاورزي از توليد تا تكميل توليد در صنايع تبديلي و توليدي را شامل مي‌شود. همه‌ي سازمان‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط با كشاورزي از جمله سازمان‌هاي ارائه‌كننده اعتبارات و يا صادر‌كننده مجوز بهره‌برداري، مثل آب و برق نيز عضو ستاد اجرايي هستند.
چنگلوايي ادامه داد: منابع اعتباري بسيار خوبي به اين طرح اختصاص‌يافته و از ويژگي‌هاي مهم اين اعتبارات مي‌توان به نرخ بهره‌ي كمتر آن به ميزان 7 درصد و بازپرداخت 15 ساله اشاره‌ كرد؛ همچنين اين طرح هيچ محدوديتي براي افراد حقيقي يا حقوقي ندارد.
وي تصريح‌كرد: كارگروه پيش‌بيني شده براي اين طرح در سطح كشور به رياست رييس‌جمهور تشكيل مي‌شود و اعضاي آن شامل وزير جهاد كشاورزي، وزارت نيرو، وزارت راه و شهرسازي، بانك مركزي، وزارت اقتصاد و دارايي، معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور هستند.
چنگلوايي عنوان‌كرد: در سطح استان نيز براي اجرايي كردن مصوبات كارگروه كشوري، كارگروه استاني به رياست استاندار و دبيري سازمان جهاد كشاورزي و با عضويت اداره‌‌كل منابع‌طبيعي، بانك كشاورزي، سازمان آب و برق و چندين سازمان ديگر تشكيل مي‌شود؛ در شهرستان‌ها نيز متناسب‌ با آن، ستاد اجرايي شهرستان‌هاي تشكيل شده كه به صورت مرتب و هفتگي به رياست فرماندار و دبيري مدير جهاد كشاورزي شهرستان جلسات آن برگزار و پيشنهادات بررسي و به تصويب مي‌رسد.
رييس سازمان جهاد كشاورزي يادآور شد: كارگروه استاني هفته‌اي يك بار گزارش فعاليت‌هاي خود را به وزارت جهاد كشاورزي ارسال مي‌كند و اين گزارشات در نهايت جمع‌بندي و به دفتر رييس‌جمهور فرستاده مي‌شود.
وي اظهاركرد: در فاز اول اجراي اين طرح اعتبار كل كشور 60 هزار و 600 ميليارد تومان است كه 473 ميليارد تومان مربوط به خوزستان است و مقرر شده 15 هزار ميليارد تومان اعتبار ديگر به اين طرح كشوري اضافه شود. هر استاني كه بتواند سريع‌تر اعتبارات را جذب كند، در مرحله‌ي دوم نيز سهم بيشتري را به خود اختصاص خواهد داد.
چنگلوايي ادامه داد: محدوديت زماني براي اجراي طرح‌ها نداريم اما به دنبال تصويب و اجرايي كردن طرح در كوتاه‌ترين زمان ممكن هستيم تا در مراحل بعدي جذب اعتبارات بيشتري داشته باشيم و از اين فرصت طلايي بهره‌مند شويم. در حال حاضر جلسات در استان و در شهرستان‌ها آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر، هنديجان و اهواز تشكيل شده كه جمعاً 2 هزار و 690 طرح با اعتباري معادل 385 ميليارد تومان مصوب شده و پيش‌بيني مي‌شود با اجراي طرح براي 8 هزار و 100 نفر شغل ايجاد شود.
وي با اشاره به طرح احياي كشاورزي خوزستان كه در سفر سال 85 مقام معظم رهبري به استان تصويب شد نيز گفت: طي اين سفر طرحي تهيه و تصويب و مقرر شد با همكاري چند سازمان از جمله جهاد كشاورزي، وزارت نيرو و سازمان جهاد سازندگي اجرا شود، اما متاسفانه 11 سال بعد از ابلاغ اين طرح هيچ‌گونه اعتباري براي آن داده نشد و در سال 86 مجددا در دستور كار گرفت.
رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان تصريح‌كرد: در سال 86، 9 رديف اعتباري شامل 5 رديف در بخش شبكه‌ي فرعي و عمراني و 4 طرح در بخش تجديد و نوسازي اراضي اخذ شد اما با توجه كل اعتباري مورد نياز اين طرح به ميزان حدود 11 هزار ميليارد تومان، با پيگيري‌هاي صورت گرفته، حدود يك‌هزار و 860 ميليارد تومان ديگر براي اين طرح رديف اعتباري در نظر گرفته شد.
وي اظهاركرد: در سال 87 اولين اعتبار به ميران حدود 45 ميليارد تومان و در سال 88، 47 ميليارد تومان پرداخت و طي اين دو سال حدود 25 هزار هكتار شبكه‌ي فرعي آبياري و 12 هزار هكتار تجهيز و نوسازي شد. از سال 89 نيز مسووليت اجراي طرح به جهاد نصر واگذار شد.
چنگلوايي اشاره‌اي هم به قيمت‌گذاري گندم كرد و گفت: قيمت تعيين شده از سوي وزارت كشاورزي براي خريد هركيلوگرم گندم حدود 450 تومان بود اما در نهايت شوراي اقتصاد مبلغ 395 تومان را براي خريد تضميني هر كيلوگرم گندم توسط شركت‌هاي غله و خدمات بازرگاني تصويب كرد؛ البته اولويت خريد با بخش خصوصي و با قيمت توافقي با كشاورز خواهد بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: 7 / 2 / 1391برچسب:,
ارسال توسط طهماسبی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 173
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 180
بازدید ماه : 306
بازدید کل : 24030
تعداد مطالب : 339
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1



Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

.

.

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 173
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 180
بازدید ماه : 306
بازدید کل : 24030
تعداد مطالب : 339
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->