دزفول- خبرگزاری مهر: شرنگ های بختیاری بافت هایی زیبا و با رنگ های بی نظیر است که نشان از اوج لطافت زندگی در بین عشایر بختیاری دارد.
 

به گزارش خبرنگار مهر، مطالعه فرهنگ معنوی خرده فرهنگ های کشورمان همواره مورد کم عنایتی قرار گرفته است، این در حالی است که فرهنگ معنوی است که ارتباط مستقیمی با زندگی روزمره انسان ها دارد و اگر نیاز باشد مردمی را به بهترین شیوه شناخت یکی از مهمترین مسائل مطالعه بر روی فرهنگ غیرمادی و معنوی آنها است.

برای تحقیق در فرهنگ غیر مادی، یکی از بهترین شیوه ها مردم نگاری است. در واقع غایت مردم نگاری، توصیف فرهنگی است، که امروزه این توصیف از خلال تجربه میدانی بدست می آید. مردم نگاری امروزه با عنوان توصیف فرهنگی و تمرکز بر موضوعی خاص اهمیت بالایی پیدا کرده است.

صاحب نظران می گویند انسان شناسی و فرهنگ به مثابه یک علم بیش از هر چیزی بر کار میدانی و نتایج و داده های حاصل از آن مبتنی است. در این بین مردم نگاری را می توان سنگ بنا و مرحله آغازین انسان شناسی و فرهنگ دانست.

سنت بافت شِرِنگ یکی از سنت های زیبای مردم عشایر بختیاری است. شاید این سنت نشان دهنده علاقه این مردم به بافندگی باشد زیرا دختران و زنهای عشایر کوچ رو بختیاری علاقه فراوانی به نگهداری و بافت انواع تزئینات دارند.

این تنها بخشی از فرهنگ معنوی عشایر بختیاری است که مجموعه ای از این مولفه های فرهنگی و معنوی فرهنگ کلی این عشایر را تشکیل می دهند و به واقع تا زمانی که همه مولفه های فرهنگی یک گروه از انسان ها معرفی و تعریف نشود نمی توان تعریف مشخصی از آن در دست داشت.

احساس تعلق خاطر به این وسایل باعث شده است که برخی ابزارها و اشیاء تبدیل به اشیاء هویتی این مردم شود.متاسفانه تا کنون تمرکز زیادی بر روی عادات عشایر صورت نگرفته و تاکید بر فرهنگ مادی و گذشته بیش از پیش در بین مردم ما دیده می شود، بطوری که توجه به این نوع از فرهنگ همواره در سایه قرار گرفته است. این در حالی است که فلکلور و عادات مردم قلب تپنده فرهنگ آنها را تشکیل می دهد.

سی.جی. سلیگمن از مردم شناسان مشهور درباره اهمیت مطالعات میدانی می گوید که پژوهش میدانی برای انسان شناس همچون خون شهدا برای مذهب است.

همچنین متخصصان می گویند برای کار مردم شناسی باید برخی چیزها را آن هم به نحو معینی انجام داد، یعنی گردش ژورنالیستی، علاقه به فرهنگ های شفاهی و سنت، کاوش های مثلا کیفی یا توجه به فرهنگ های بیگانه ( ازجمله فرهنگ های عشایر کوچ رو). شِرِنگ که یکی از مولفه فرهنگی عشایر بختیاری به شمار می رود، یکی از عوامل تشخیص و هویت آنان است و به تعبیر بوردیو یکی از بزرگترین اندیمشمندان در حوزه علوم اجتماعی به وسیله این نشانه ها است که سلیقه فرهنگی افراد و گروه های جامعه تشخصی داده می شود.

شِرِنگ های رنگین

شرنگ از نوار کاموایی رنگین تشکیل شده که بر روی آن گنگلونه ها قرار می گیرند. گنگلونه ها از کامواهای رنگارنگ و کوتاهی تشکیل شده است.کامواهایی در ارتفاعی حدود 10 یا 15 سانت که ازبالا گره می خورد و به صورت آبشاری رنگین و کوچک می شود.

زنان عشایر می گویند که اگر دختر یا زنی بیکار باشد و دنبال گله و گوسفند نباشد حدود 20 روز طول می کشد تا یک شرنگ کامل برای چادر ببافد. بافت شرنگ با دستگاهی دست ساز به نام« ِقلیچ» انجام می شود. قلیچ را برای بافت نوار شرنگ استفاده می کنند. برای بافت شرنگ بیشتر از ترکیب رنگ سبز، سفید و صورمه ای استفاده می شود. رنگ های زرد و جگری نیز ترکیب دیگری از نوار شرنگ است و بنا به سلیقه در مورد رنگ ها ساخته می شود.

قلیچ را از چوب درخت سدر یا کنار می سازند. تکه ای چوب را با استفاده از روغن دو یا روغن محلی به مقدار یک قاشق چوب را می خیسانند تا چوب نرم و سرخ شود. با این کار، چوب مسطح، نرم و صاف می شود. بعد از این کار کامواها در لای چوب گیر نمی کنند و به راحتی کار بافندگی انجام می شود.

 

شرنگ
 

به دلیل ظرافت گنگلوله ها برای بافت آنها نیاز به دقت زیادی است. به همین خاطر زمان زیادی را بافنده می گیرد. در بالای گنگلوله ها بعد از اینکه گره درشت یک مهره قرار می گیرد که این مهره نیز برای زیبایی گنگلوله است.

عشایر بختیاری چادرنشین که در حواشی روستاهای شهرستان دزفول ساکن می شوند، مهره ها و کامواهای مورد نیاز برای بافتن را از دزفول تهیه می کنند. آنها چون نوع کاموای استفاده شده برای بافت شرنگ را ندارند مجبور هستند برای تهیه به دزفول بروند. کاموایی که این عشایر از پشم های گوسفندان تولید می کنند تنها برای بافت لحاف و تشک است.

از شرنگ ها برای استفاده در تزئین چادر، سردر چادرها و در مراسم عروسی های سنتی استفاده می شود. عشایر بختیاری می گویند که خویشاوندانشان در ازدواج های امروزی و مدرن نیز از شرنگ برای تزئین خانه هایشان استفاده می کنند. برخی از قوم و خویش ها شرنگ ها را از عشایر امانت می برند و بعد از استفاده در مراسم، آنها را پس می آورند. به گفته آنها، مردم شهر در مراسم محرم برای تزئین اسب هایشان از شرنگ استفاده می کنند.

این عشایر در تابستان ها اوقات فراغت بیشتری دارند. در این فصل بافت شرنگ ها بیشتر می شود و به دلیل استقبال از این بافتنی ها، عشایر شرنگ های مختلف با اندازه های متنوعی را تهیه و به فروش می رسانند. یک شرنگ 8 متری که حدود 46 گنگلوله داشته باشد به قیمت 100 هزار تومان فروخته می شود.

عشایر بختیاری که از الیگودرز به دزفول می آیند از مهرماه به سمت روستای جابر انصار در کنار پل حمیدآباد حرکت می کنند و از 15 فروردین مجددا به الیگودرز برمی گردند.

گنگلوله های مقدس
شرنگ را برای جلوگیری از چشم زخم بچه نیز به کار می برند. برای تزئین گهواره کودکان از شرنگ استفاده می کنند. این عشایر معتقد هستند که اگر شرنگ را بر گردن گوسفند یا گاوی که باردار است و در حال زائیدن است بیاندازند، خیر و برکت را بیشتر و خداوند از آن حفاظت می کند. همچنین این عشایر معتقدند که شرنگ ها برای چادر خیر و برکت دارد.

قدیم ترها می گویند که خطوط نوارهای شرنگ که سفید رنگ هستند شبیه به نوشته های قران است و به همین دلیل برایشان محترم است. برخی از بچه ها که بلد نیستند گنگلوله بسازند، گلگونه هایی که فقط درون بندهای کاموایی مهره است درست می کنند و انتهای آن یک گنگلوله کوچک است. مادران این کودکان گنگلوله هایی که فرزندانشان با مهره می بافند را اغلب در وسط نوار شرنگ قرار می دهند.

-------------------------------
عکس و گزارش: قاسم منصور آل کثیر




تاریخ: 28 / 2 / 1392برچسب:,
ارسال توسط طهماسبی

 
اهواز- خبرگزاری مهر: رئیس اداره پیش بینی هواشناسی خوزستان از ریزش هوای خنک و کاهش دما در خوزستان خبر داد.
 

بهرام جنتی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: زبانه های سیستم پر فشار امروز نیز به ریزش هوای خنک عرض های شمالی بر روی استان ادامه می دهند و انتظار می رود که از فردا به تدریج زبانه های سیستم کم فشار جنوبی در خوزستان حاکم شوند .

وی تصریح کرد: در لایه میانی جو نیز استان خوزستان در دامنه امواج پایدارمشاهده می شود .

جنتی گفت: براین اساس مناطق شمالی استان و ارتفاعات نیمه شمالی صاف به تدریج تا قسمتی ابری همراه با وزش باد قابل ملاحظه و غبار محلی پیش بینی می شوند.

وی افزود: همچنین مناطق مرکزی و غربی صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد قابل ملاحظه و غبارمحلی خواهند بود.

کارشناس پیش بینی هواشناسی خوزستان مناطق ارتفاعات نیمه شرقی و جنوب شرقی را صاف به تدریج تا قسمتی ابری همراه با وزش باد قابل ملاحظه پیش بینی کرد و گفت: مناطق ساحلی و جنوبی صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد قابل ملاحظه و غبار یا مه رقیق خواهد بود.

جنتی تصریح کرد: وضعیت هوا صاف تا کمی ابری همراه با غبار، جهت باد شمال غربی، سرعت باد 25 تا 50 کیلومتر در ساعت، ماکزیمم سرعت باد60 کیلومتر در ساعت، ارتفاع موج: 30 تا 150سانتی متر گاهی 180 سانتیمتر و وضعیت دید: 7 تا 3 کیلومتر است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته آبادان و هندیجان با 36 و دهدز با 12 درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنکترین نقاط گزارش شده‌اند و حداکثر دمای اهواز به 35 و حداقل به 23 درجه سانتی گراد خواهد رسید.

 




تاریخ: 28 / 2 / 1392برچسب:,
ارسال توسط طهماسبی

سرمربی تيم فوتبال استقلال‌خوزستان برای فصل بعد لیگ برتر انتخاب شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالله ویسی پس از توافق با مدیرعامل باشگاه استقلال خوزستان هدایت این تیم را برای یک فصل بر عهده گرفت. عبدالله ویسی پیش از این سابقه‌ی سرمربیگری در تیم‌های صبای قم و پیکان تهران را نیز داشته است.
استقلال خوزستان از تیم‌های تازه راه یافته به لیگ برتر است که در احکام صادر شده درباره‌ی تبانی لیگ دسته اول، به صورت مستقیم به لیگ برتر راه یافته است.
عبدالله ویسی با تایید خبر پیوستنش به استقلال خوزستان در این باره به ايسنا گفت: بعد از اعلام رای تبانی تیم شهرداری تبریز و صعود استقلال خوزستان به لیگ برتر، از سوی باشگاه استقلال‌خوزستان پیشنهادی دریافت کردم و باوجود داشتن دو، سه پیشنهاد دیگر، به این تیم پیوستم.
او در ادامه افزود: قراردادم در این تیم یک ساله است و امروز با حضور در جلسه هیات مدیره باشگاه استقلال خوزستان و صحبت با آقای بختیاری، مدیرعامل باشگاه، قرار شد از 15 خرداد تمرینات را آغاز و یارگیری کنیم.
سرمربی جدید استقلال خوزستان در پاسخ به این سوال که شناختش از این تیم چقدر بوده و هدفش چیست؟ اظهار کرد: من بازی‌های این تیم در لیگ یک را دنبال می‌کردم و از آن‌ها شناخت کافی داشتم. هدف باشگاه هم، ماندن تیم در لیگ برتر است اما من به بالاتر از این‌ها فکر می‌کنم و می‌دانم مردم خوزستان از ما توقع دارند و چون اکثریت اهوازی‌ها، استقلالی هستند، باید تلاش بیشتری کرد و قول می‌دهم زنگ تفریح سایر تیم‌ها نباشیم.
او در پاسخ به این سوال که کادر فنی استقلال خوزستان چه ترکیبی خواهد داشت، بیان‌کرد: خود آقای باقری‌نیا (سرمربي سابق تيم) مرا به این تیم معرفی کرد و کمکم کرد تا استقلال خوزستان را بهتر بشناسم. ان‌شاءالله لایق این اعتماد باشم و تلاشم را در این تیم خواهم کرد اما کادر فنی تیم پیکان با تلفیقی از تیم فعلی استقلال خوزستان، ترکیب کادرم را تشکیل می‌دهند.



تاریخ: 28 / 2 / 1392برچسب:,
ارسال توسط طهماسبی

جانشين فرماندهي نيروي انتظامي خوزستان گفت: در برقراري امنيت صندوق‌ها در انتخابات آينده با هر گونه تخلف و اقدام خارج از رويه برخورد مي‌شود و در صورت نياز از نيروهاي بسيج نيز استفاده خواهد شد.
 
به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ـ منطقه خوزستان ـ سرهنگ عبدالله نظرپور در نشست خبري كه امروز(شنبه، 28 ارديبهشت ماه) برگزار شد، اظهار كرد: در ماه‌هاي آخر سال گذشته در استان در بحث امنيتي اقدامات خوبي انجام شد كه در ابتداي سال 92 نيز با حضور هفت ميليون مهمان و راهيان نور براي تامين امنيت تدابير خاصي انجام شد.
 
وي افزود: در زمينه امنيت مسافران و راهيان نور، كاهش و جلوگيري از وقوع تصادفات توفيقات خوبي در 2 ماهه نخست سال 92 حاصل شد. پس از پايان تعطيلات نوروز نيز سفر هيات دولت به استان انجام شد كه در اين زمينه هم در تامين امنيت در بازديدها، نشست‌ها و سخنراني‌ها اقدامات شايسته انجام شد.
 
نظرپور در تشريح عملكرد نيروي انتظامي در فروردين و ارديبهشت 92 گفت: در 2 ماه نخست سال جاري 16 باند بزرگ سرقت شامل باندهاي مسلحانه سرقت، سرقت سيم برق، گوشي موبايل و غيره شناسايي شد. همچنين در جريان اين شناسايي‌ها، 57 نفر از سارقان كه در قالب باند سرقت مي‌كردند، دستگير شدند.
 
وي ادامه داد: در زمينه مبارزه با مواد مخدر 12 باند از ابتداي سال جاري توسط نيروي انتظامي شناسايي و متلاشي و 486 كيلوگرم انواع مواد مخدر و 29 هزار و 219 عدد قرص روانگردان كشف و ضبط و در اين زمينه يك‌هزار و 865 پرونده در دستگاه قضايي تشكيل شد.
 
جانشين فرماندهي نيروي انتظامي خوزستان تصريح كرد: در بحث پاك‌سازي مناطق آلوده به مواد مخدر در استان نيز با توجه به نارضايتي عمومي، برخورد با خرده‌فروشان به نحو خوبي انجام شد.
 
وي در بحث برخورد با جرايم اينترنتي گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون 24 مورد تخلف برداشت از حساب، نشر اكاذيب، جرايم عليه عفت عمومي و غيره ضبط شد و برخورد به عمل آمد.
 
نظرپور با بيان اين‌كه در 2 ماهه نخست سال جاري 270 فقره سلاح غيرمجاز در خوزستان كشف شده است، عنوان كرد: 2 هزار 534 مورد مواد محترقه نيز جزو كشفيات سال جاري است.
 
وي گفت: در سال جاري 133 مورد تصادف فوتي و 2 هزار و 191 مورد تصادف جرحي رخ داد كه آمار وقوع تصادف نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد كاهش داشته است.
 
نظرپور با بيان اين‌كه برخي سرقت‌ها از منازل با اعتماد خانواده‌ها به برخي افراد و ايجاد رابطه دوستي انجام مي‌شود، تشريح كرد: در سرقت طلاجات از منازل كه توسط برخي زنان سارق انجام مي‌شود، چهار زن دستگير شدند كه به 12 فقره سرقت به اين شيوه اعتراف كردند.
 
وي با تاكيد بر اين‌كه برخورد جدي با اراذل و اوباش از برنامه‌هاي سال 92 است، گفت: در سرقت‌هاي خشن و برخورد با سارقان مسلح تاكنون بيش از 68 درصد سرقت‌ها كشف شده است.
 
نظرپور افزود: در بحث جرايم اينترنتي در زمينه انتخابات تاكنون شاهد تخلف خاصي نبوده‌ايم ولي در اين زمينه هر آنچه تخلف هست برابر ضوابط برخورد مي‌شود.
 
وي ادامه داد:‌در انتخابات آينده، نيروي انتظامي اين آمادگي را دارد كه امنيت انتخابات شوراي شهر و روستا و رياست جمهوري را به نحو مطلوب برقرار كند.
 
جانشين فرمانده نيروي انتظامي خوزستان درباره جمع‌آوري معتادان ولگرد در استان و انتقال آنها به اردوگاه بازپروري، تصريح كرد: كار احداث اين اردوگاه تاكنون 80 درصد پيشرفت داشته است و پس از تكميل آن بخش اعظم معتادان به اين مكان منتقل خواهند شد.
 
به گزارش خبرنگار ايسناي خوزستان، در حاشيه اين نشست، كشفيات مواد مخدر صنعتي و سنتي و قرص‌هاي روانگردان و همچنين سلاح‌هاي سرد و گرم مكشوفه در دو ماه نخست سال جاري در استان خوزستان، براي خبرنگاران به نمايش گذاشته شد.
 



تاریخ: 28 / 2 / 1392برچسب:,
ارسال توسط طهماسبی



تاریخ: 28 / 2 / 1392برچسب:,
ارسال توسط طهماسبی
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 82
بازدید کل : 23531
تعداد مطالب : 339
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1



Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

.

.

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 82
بازدید کل : 23531
تعداد مطالب : 339
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->